top of page

Who Gives A Shit About Toilet?

עודכן: 15 ביוני

החודש צפיתי בסרט העלילתי - ימים מושלמים Perfect Days מאת הקולנוען הגרמני וים ונדרס  (שעשה בעבר סרטי אדריכלות על יפן והתבקש ליצור סרט תיעודי על חדרי השירותים) העוקב אחר חיי היומיום של מנקה השירותים ביפן.

חדרי השירותים המעוצבים מקבלים התייחסות מאוד משמעותית, גם פסקול הסרט ממש מצוין והשחקן פשוט דמות מופלאה. 

אם יפן מעניינת אותך וגם חדרי שירותים, לא אעשה לך ספוילר. לכי לראות וקבלי הצצה לקצת שלווה בחייו של מנקה השירותים.


בתמונה - "Hi Toilet" - ההשראה של היוצר Kazoo Sato היתה לעצב אסלה שמופעלת קולית וזאת לאחר מחקר רב סביב התנהגויות המשתמשים בשירותים ציבוריים ברחבי אירופה וארה"ב כדי להימנע ממגע עם פני השטח; הקורונה לגמרי האיצה את הרעיון של "שירותים ללא מגע" המופעלים ע" פקודות קוליות.

Creator Kazoo Sato -Picture by The Tokyo Toilet

לקראת האולימפדיה בשנת 2020 יפן החליטה להקים את פרויקט טוקיו טוילט המאגד 17 שירותים ציבוריים ברובע שיבויה בעיר טוקיו שנוצרו על ידי אדריכלים ומעצבים בשנים האחרונות. בתמונות כמה מחדרי השירותים מיפן אותם תוכלי לראות בסרטונים באינסטגרם/ טיק טוק או כאן: https://tokyotoilet.jp/en .

כל התמונות מכאן.


בעיני האדריכל Shigeru Ban כשאנשים נכנסים לשירותים ציבורים בפארק הם מודאגים מהניקיון ואם יש מישהו בפנים. בשירותים הטכנולוגים האלה הזכוכית החיצונית הופכת אטומה כאשר היא נעולה. זה מאפשר למשתמשים לבדוק את הניקיון והאם מישהו משתמש בשירותים מבחוץ. בלילה המתקן מאיר את הפארק כמו פנס יפהפה.


האדריכל Sou Fujimoto

עיצב מתקן ציבורי לנטילת ידיים באויר הפתוח לא רק למי שמשתמש בשירותים. צורת המתקן, עם מרכזו הקעור הגדול, היא תוצאה של שילוב עמדות שטיפת ידיים בגבהים שונים במטרה להתאסף סביב הכלי לשטוף ידיים, לשתות מים ולנהל שיחה. 



השירותים האלה תוכננו ע"י האדריכל Kengo Kuma כמו כפר טבעי בתוך הצמחיה השופעת ולהכנס אליהם מרגיש כמו טיול ביער. כך נראה חיבור לטבע.

חללי שירותים כאלה אני מבטיחה לך שלא ראית בשום מקום בעולם וחוץ מהעיצוב הניקיון שם מופתי.

היפנים שמים המון דגש על אסתטיקה וגם בכמה מדינות אחרות בעולם בהן ביקרתי.


רק דמייני שהמצב אצלנו במרחב הציבורי היה אותו דבר. וגם בבית שלנו. החוויה של לבקר בחדר השירותים כנראה לא היתה מסתיימת והרי כל הרעיון הוא פונקציונלי נטו אבל שירותים שנראים טוב, נקיים ומריחים טוב עושים את ההבדל.


ועכשיו את נכנסת לתמונה, יאייי

כדי להנציח את החוויות של כולנו ולעשות כבוד לחדר השירותים החלטנו להקים קבוצה בפייסבוק https://www.facebook.com/groups/362615557577455 עמוד בטיקטוק שנקרא who.gives.a.shit.about.toilet בהם יופיעו כל חדרי השירותים הכי שווים מכל העולם.

מה עלייך לעשות? הצטרפי לעמוד וסמני עקוב והיי חלק מהדבר המופלא הזה. בנוסף, טסת לחו"ל ונתקלת בשירותים מאוד מיוחדים - במלון, במסעדה, שירותים ציבורים. צלמי סרטון של השירותים המגניבים עם כל הפרטים הכי שווים כדי שגם אנחנו נתלהב, שלחי אלי ואפרסם בעמוד ואתייג אותך ואת תעשירי את הידע של כולנו (וגם אתה;) - כי לא הכל חרא בחיים.



הגעת עד כאן? מצאת עניין וערך?

הצטרפי לידיעון החודשי שלי - תכל'ס איז מור חינם! וגלי הצצה לאסלה מקורית שהיא פסל ולעוד חידושים, טיפים, טריקים בעיצוב וכל מה שחשקה נפשך ואפילו לא ידעת...תכלס.

 *הפוסט נכתב בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לגברים ונשים כאחד.


40 צפיות0 תגובות
bottom of page