top of page

עמלה - על מה ולמה?

הגיע הזמן לשים את הקלפים (או המזומנים) על השולחן ולדבר על אחד הנושאים הכי רגישים בתחום העיצוב, מלא דעות מנוגדות וגם ניגוד עניינים - העמלות.

אז כן, מעצבי פנים, אדריכלים, מהנדסי אדריכלות, מלבישות בתים ותפקידים נוספים מהתחום... יו ניים איט (ממין נקבה וזכר כאחד) לעיתים מקבלים עמלות מספקים ונותני שירותים, הטבות מחברות מטבחים כמו נסיעות לתערוכות וכו', וגם במקביל יכולים לתת תגמולים למי שמביא להם עבודה.


עמלות קיימות בעוד מקצועות - זה לא חדש

עמלות הן חלק בלתי נפרד מעוד המון מקצועות: סוכני ביטוח, יועצי משכנתאות, סוכני נסיעות, מנהלי השקעות ואפילו משווקים דיגיטליים. טרם הזכרתי את קבוצות רכישה או קבוצות נטוורקינג, שבהן עמלות או הנחות מגולמות כחלק מהעסקה או חברות בקהילה. אפילו ברפואה ישנם תמריצים: כנסים ממומנים, בונוסים על הפניות, ותגמולים מהמערכת.


אז למה כשזה מגיע לעיצוב זה פתאום מרגיש כמו טאבו?


אז עמלה זה דבר נורא?

לא בהכרח.

ספקים בוחרים לתגמל מעצבות שמביאות להן עבודה, לא תמיד, לא כולם, ולא בכל דרך. יש חברות שמגלמות זאת בתקציב השיווק של החברה וכשמדובר בעסקים קטנים, אחד הנגרים אמר לי פעם: "במקום לשים כסף על פרסום, אני מעדיף לתגמל מעצבת שתחזור אליי שוב ושוב", ומצד שני, נגר אחר דווקא החליט להוסיף את העמלה למחיר הסופי של הלקוח וזו כבר בעיה.


כמו בכל תחום - זה לא שחור או לבן, יש כאן יותר מ־50 גוונים של אפור ;) ומה שבטוח מדובר בשוק פרוץ בו כל אחת פועלת לפי הדרך והמצפון שלה.


איך אני נוהגת בעניין?

אני מאמינה ששקיפות היא המפתח.

שכר הטרחה שאני גובה מחושב לפי היקף העבודה ולא לפי עמלות.

מבחינתי, אם יש עמלה - זו בונוס, לא תנאי, ולא שיקול שמניע את הבחירות שלי.

אני לא מקבלת עמלות מכל ספק, ולא בוחרת ספקים לפי גובה התגמול.


אני ממליצה על נותני שירות מעולים, תמחור הוגן, ואנשים שיודעים לתת שקט נפשי - לי וללקוחות שלי.

לפעמים אלו ספקים שאני מכירה ומנוסה בעבודה מולם ולפעמים אלו המלצות טובות של קולגות שאני מעריכה.


אם אני מקבלת עמלה, היא לעולם לא תבוא על חשבון הלקוח, ואם מדובר בתוספת למחיר הסופי אוותר על כך.

במקרים רבים, היכולת שלי לעבוד עם ספקים קבועים מאפשרת לי לייעל תהליכים, לחסוך תקלות ולפעמים גם לחסוך ללקוח בעלויות בזכות ההיכרות והאמון ההדדי עם הספקים.


אני גם לא מתחייבת על טיב המוצרים בכל מקרה וגם כשאני לא מקבלת עמלה - ברגע שהספק נבחר דרכי, יש לי יותר שליטה על התהליך וזה לרוב משחק לטובת כולם. 


אם הלקוח מעוניין לעבוד עם ספק משלו - מצוין.

כל עוד נשמרת המסגרת - אותם חומרים, תכנון מדויק, לוחות זמנים ברורים, ותוצאה מקצועית - אין לי התנגדות.

רק דבר אחד חשוב לי להעיר: לא מומלץ לשלב בני משפחה בתור ספקים - מניסיון זה לא תמיד משתלם.

אני לא בוחרת להכניס את הלקוח לכיסי, אלא מיידעת אותו מראש שאלה חוקי המשחק - זה קיים, זה לגיטימי, וכמו בכל דבר - הדרך והכוונה עושים את ההבדל.



אז עמלות – כן או לא?

זה לא השאלה. השאלה היא איך זה מתבצע.

עמלות יכולות לחסוך כסף, לשפר שירות ולהועיל לכולם - אבל רק כשיש שקיפות, כשאין ניגוד עניינים וכשהבחירה בספק נעשית מהסיבות הנכונות.


לסיכום:

בעיניי, כשדברים נעשים נכון - מתוך פתיחות, יושרה וכבוד הדדי וברגע שהלקוח שותף לשיקולים, מבין מה עומד מאחורי הבחירות ומרגיש חופשי לבחור בעצמו - כולם מרוויחים.




Comentarios


bottom of page